Farledsprickar
Flytande sjömärken används för att utmärka sidobegränsningen av farleder, naturliga och andra hinder såsom friliggande grund och vrak, andra områden eller förhållanden av betydelse för navigeringen samt nya hinder.
Visar 1–16 av 33 resultat
Flytande sjömärken & farledsprickar
Vi erbjuder marina produkter, farledsprickar & flytande sjömärken med mycket goda flytegenskaper.
Hur tillverkas flytande sjömärken?
Flytande sjömärken som tillverkas i linjär lågdensitets polyeten (LLD-PE) och är fyllda med expanderad polystyren (EPS) för sina flytegenskaper används för att utmärka sidobegränsningar av farleder, naturliga och andra hinder såsom friliggande grund och vrak, andra områden eller förhållanden av betydelse för navigeringen samt nya hinder. Flytande sjömärken är bojar och prickar. Utmärkningssystemet omfattar hela Europa.
Vad karakteriserar flytande sjömärken?
Farledsprickar karaktäriseras av en eller fler av följande faktorer: färg, form, topptecken samt ljusets färg och karaktär. Vi levererar till sjöfartsverk, försvaret, hamnar, gästhamnar, offshore och fiskeindustrier runt om i Europa. Till sjömärkena erbjuder vi tillbehör som bojlyktor, bojbatterier, flytkroppar och topptecken.
Olika sorter
- Lateralmärken (utsättes efter utmärkningens huvudriktning).
- Kardinalmärken (namnges efter nord, ost, syd eller väst i vilket det är placerat i bäring från grundet eller hindret, märket ska passeras i samma väderstreck som namnet anger).
- Punktmärken (förankrat på hinder av begränsad omfattning kring vilket det finns fritt vatten).
- Mittledsmärken (visar att det finns fritt vatten på alla sidor runt märket och används som mittmarkering i en farled för att utmärka en angöring m.m.).
- Specialmärken (är i första hand inte avsett för navigering utan anger t.ex. kabel, mätinstrument eller gräns för område).
Vanliga frågor & svar
Hur ofta behöver farledsprickar kontrolleras? |
Farledsprickar kontrolleras vanligtvis enligt fasta scheman av sjöfartsmyndigheter, men de inspekteras oftare vid stormar, kraftiga isförhållanden eller när rapporter om skador inkommit. |
Vad händer om en farledsprick är ur funktion? |
Om en farledsprick rapporteras saknad eller skadad, utförs en snabb inspektion och eventuell ersättning för att minimera risken för navigationsproblem. |
Hur identifierar man sjömärken vid dålig sikt? |
Förutom synliga markeringar är många sjömärken utrustade med ljudsignaler eller radarreflektorer för att underlätta identifiering i dimma eller dålig sikt. |
Hur påverkas flytande sjömärken av is och hårt väder? |
Flytande sjömärken kan behöva tas in eller ersättas under vintersäsongen i områden med kraftig isbildning, eftersom is och starka strömmar kan skada både märken och förankringar. |
Hur säkerställs det att de håller sin position? |
De förankras med kraftiga kedjor och sänken, men positionen övervakas också med GPS-teknik för att säkerställa att de inte drivit iväg. |